نماد گل در جواهراتانواع سکه طلا در بازار ایران چه هستند؟
نوشته شده توسط : رعنا

سکه طلا چیست؟

سکه طلا، قطعه‌ای فلزی به شکل دایره و تخت است که وزن، جنس، عیار و شکل مشخصی دارد. هرکدام از انواع سکه‌ها در دو طرف خود دارای اشکال و علائم رسمی مختلفی هستند

سکه طلا در گذشته پشتوانه مالی بسیاری از کشورها بوده و در برخی از کشورها هنوز هم هست (برخی دیگر از کشورها پشتوان‌های مالی دیگری دارند) در نتیجه ضرب آن باید بصورت کاملا قانونی انجام شود. عیار طلای سکه‌های طلا در ایران (طرح جدید و قدیم) 900 از 1000 است. اما منظور از عیار چیست؟

بیشتر بخوانید :

تا اینجا سعی شد که انواع سکه طلا را ازنظر مفاهیم عیار، وزن و طرح موردبررسی قرار دهیم. حال نوبت این است که بدانیم بر اساس این مفاهیم چه نوع سکه‌هایی در بازار ایران وجود دارد.

به‌طورکلی سکه‌های تمام بهار آزادی، نیم بهار و ربع بهار اصلی‌ترین انواع سکه طلا ایران را تشکیل می‌دهند. همان‌طور که در بالاتر گفتیم انواع سکه بهار آزادی در بازار به دو نوع طرح قدیم و طرح جدید (امامی) تقسیم می‌شوند. هر دو نوع این سکه‌ها دارای عیار ۲۲ (۹۰۰ گرم طلا در هر هزار گرم) و وزن ۸٫۱۳۳ گرمی هستند؛ بنابراین عملاً ازنظر ارزش فیزیکی برابر هستند؛ اما نوع استفاده بانک مرکزی از سکه امامی به‌عنوان شاخص اصلی اقتصاد داخلی باعث شده است که سکه طرح امامی همیشه گران‌تر از انواع سکه طلا بهار آزادی طرح قدیم باشد.

نیم‌سکه، ربع‌سکه و سکه یک گرمی نیز دارای عیار ۲۲ هستند که به ترتیب دارای وزن‌های ۴٫۰۶۶۵، ۲٫۰۳۲۲۵ و ۱٫۰۱ گرمی است.

در بین انواع سکه طلا می‌توان سکه یک گرمی را جزو آخرین و جدیدترین انواع سکه طلا دانست. درواقع با افزایش بهای سکه و کم شدن توانایی خرید خانوارها و برای این‌که خریدوفروش سکه بتواند رونق خود را حفظ کند، بانک مرکزی اقدام به ضرب سکه‌های یک گرمی با عیار بالا (۲۲) کرد. این سکه‌ها توانست نیاز مصرف‌کننده به داشتن سکه طلا با عیار بالا و قیمت پایین‌تر را برطرف کند.

انواع دیگر سکه‌ها نیز در بازار موسوم به سکه‌های پارسیان وجود دارد. این سکه‌ها ازنظر عیار پایین‌ترین انواع سکه طلا محسوب می‌شوند و عیاری برابر با ۱۷ (۷۵۰ از ۱۰۰۰ گرم) دارند. این سکه‌ها به سبب داشتن عیار پایین و همچنین تنوع وزنی از ۰٫۱ گرم تا ۲ گرمی باعث شد که خریدار خوبی را به سمت خود جذب کند. این سکه‌ها بر اساس وزنی که به‌صورت حک‌شده روی پوشش آن‌ها نوشته‌شده قیمت‌های مختلفی دارند اما مسلماً می‌توان گفت که قیمت آن‌ها بسیار کمتر از قیمت انواع دیگر سکه‌های طلا محسوب می‌شود.

منبع : https://www.asby.ir/





:: موضوعات مرتبط: زیورآلات , ,
:: بازدید از این مطلب : 388
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 مرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: